Recensie Kinderen van de zon – TA en NTGent

foto: Jan Versweyveld

Het liefst zou chemicus Pavel Protassov (Jacob Derwig) zich de hele dag opsluiten in zijn laboratorium en daar op zoek gaan naar de oorsprong van het leven. Dagelijkse futiliteiten als de huur, de emotionele problemen van zijn vrouw of lastig personeel dringen maar matig tot hem door. Laat staan dat hij doorheeft dat er een wereld is buiten de hekken van zijn landgoed.

Pavel is een van de intellectuelen die zich in de voorstelling ‘Kinderen van de Zon’ van Toneelgroep Amsterdam en NTGent heeft opgesloten in een ivoren toren. In de krappe huiskamer zijn de luiken gesloten en geen enkele deur leidt naar buiten. Alleen door de televisie komt er iets van de wereld buiten het hek naar binnen. Terwijl ze zich bezighouden met onderlinge verliefdheidjes en optimistisch discussiëren over vooruitgang, kunst en wetenschap woeden buiten woede, angst, cholera en armoede en groeit de opstand tegen de wereldvreemde elite.

Regisseur Ivo van Hove kiest er voor om die elite neer te zetten als sukkelaars met te korte broeken, mislukte kapsels en bleke snoetjes. Alle verliefdheidjes en relatieprobleempjes worden door het sterk acterende ensemble met veel humor en relativering gespeeld. In een groter licht doen ze er immers niet toe: terwijl de personages een beetje met elkaar aanmodderen, valt buiten de hekken de maatschappij uit elkaar.

Die thematiek van het onbegrip tussen massa en elite is zeker actueel. Desondanks dreigt deze door al de voortkabbelende relatieperikelen op de achtergrond te raken. Totdat, plotseling, een woedende massa alsnog de ivoren toren binnenvalt en de huiskamer verandert in een slagveld. Omdat Van Hove zeker wilde weten dat het publiek de relatie met de wereld buiten het theater niet zou missen, gooide hij er ook nog wat videobeelden in. Dus daar zijn ze weer: Hitler, Mussolini, Osama bin Laden en wel ja, de aanslagen van 11 september. Dat is zodanig van dik hout planken zagen dat het moeilijk wordt om een en ander nog serieus te nemen. Na zoveel prachtig spel en heldere thematiek is dat meer dan zonde.

Gelukkig is daar nog Lisa (Halina Reijn), de breekbare zus van Pavel. De hele voorstelling door probeert ze haar huisgenoten al de ogen te openen voor het feit dat de wereld groter is dan deze kleine huiskamer, maar er wordt niet naar haar geluisterd. In gedachten is ze al talloze keren uit deze gevangenis ontsnapt.  Nu aan het slot de massa de bestaande machtsstructuren heeft vernietigd, ziet ze haar kans schoon. Ze trekt de luiken open en houdt, zittend op de rand van het podium met op de achtergrond de beelden van een postapocalyptisch landschap, een ingetogen en oprecht pleidooi voor de liefde. Daarmee eindigt de voorstelling niet alleen min of meer hoopvol, maar omzeilt hij ook net op tijd ook het drijfzand van de platte symboliek.

Kinderen van de zon door Toneelgroep Amsterdam en NTGent, regie: Ivo van Hove. Gezien 27 november 2010, Rabozaal, Amsterdam. Tournee tot en met 23 februari 2011.


Posted

in

by

Comments

3 responses to “Recensie Kinderen van de zon – TA en NTGent”

  1. oudendijk Avatar
    oudendijk

    Na de eerste helft zijn we vertrokken.
    Het is goed gespeeld maar alleen Haline boeide echt en bleef boeien.
    Dat was tekort om naar de tweede helft te verlangen.
    De andere spelers/karakters leken niet zodanig in contact met het publiek, hun rol of hun emoties dat zij mij konden boeien.
    Ik bleef naar hen kijken i.p.v. het te ervaren.
    Jammer met zo een mooie cast.

  2. joskin Avatar
    joskin

    Als regelmatige theaterbezoekers (vriendenclub 5 personen) waren we het er tijdens de pauze unaniem over eens om de tweede helft niet meer te bekijken en daarvoor in de plaats een goed glas wijn te nuttigen. Dit was ons nog nooit overkomen. Het was niet boeiend genoeg, ondanks onze hoge verwachtingen en bijzonder goede cast. Jammer.

  3. Maartje Avatar
    Maartje

    Wat een misser om de tweede helft niet te bekijken. Deze was namelijk ijzersterk en ik had nog nooit eerder meegemaakt dat een heel schouwburgpubliek met ingehouden adem het einde van een stuk absorbeerde en bij de keel gegrepen werd door het slot van deze voorstelling. Niet te snel oordelen zou ik zeggen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.