Recensie Stil nou eens!

Dagdromen zonder samenhang

20 maart 2007

Jeugdtheaterfesival Tweetakt, dat deze week in Utrecht wordt gehouden, vraagt elk jaar theatermakers een voorstelling speciaal voor het festival te maken. Schrijver/Regisseur Don Duyns maakte de 6+-voorstelling Stil nou eens!, over de vrienden Reint (van den Brink) en Juda (Goslinga) die altijd samen spelen. Reint is de stille muzikale jongen, Juda de snelle ADHD’er. Dan loopt er een vreemd huilend meisje binnen dat haar ziel kwijt is (Meral Polat). Terwijl ze haar helpen zoeken ontdekken ze al snel de kracht van het dagdromen.
De eerste tien minuten van de voorstelling dreigt Stil nou eens! een frisse kindervoorstelling te worden over de lol van het samen verkleden en van het bedenken van nieuwe werelden. Maar al gauw lijkt het alsof Don Duyns bij het maken van de voorstelling geen keuzes kon maken. Moest het nou gaan over het meisje zonder ziel en over de zoektocht? Of misschien toch over twee vrienden die concurreren om een meisje? Of een voorstelling waarin de liedjes en de malle verkleedpartijen de hoofdrol spelen? Duyns verzuimt te kiezen en dat resulteert in een voorstelling die weinig meer is dan een aaneenschakeling van losse scènetjes. En die uiteindelijk over alles en daarom nergens over gaat. Hoe sympathiek de acteurs ook spelen en hoe leuk de liedjes ook zijn.
Don Duyns heeft, o.a. bij Growing Up in Public, inmiddels wel bewezen een begenadigd schrijver te zijn. Het is dan oprecht jammer dat hij de plank zo finaal misslaat. De combinatie Duyns en jeugdtheater had zeker iets bijzonders op kunnen leveren. Gelukkig is er verder nog een heleboel moois te zien op Tweetakt.

Stil nou eens!
Tekst en Regie: Don Duyns
Spel: Juda Goslinga, Reint van der Brink en Meral Polat