“We moeten genereuzer zijn” – Interview Jeffrey Meulman (TF)

foto: DigiDaan
foto: DigiDaan

Op het Nederlands Theater Festival zijn deze week de beste voorstellingen van vorig seizoen te zien. Daarmee wil het festival volgens directeur Jeffrey Meulman een gidsfunctie vervullen voor de toneelbezoeker die zijn weg in het aanbod probeert te vinden. Het liefst ziet Meulman die functie van zijn festival de komende jaren uitgebreid.

 Je hebt als festivaldirecteur natuurlijk een goed overzicht over het theateraanbod. Wat voor een theaterseizoen was 2012-2013?

Jeffrey Meulman: “Het seizoen begon uitzonderlijk goed, bijvoorbeeld met de voorstellingen van Eric de Vroedt  (‘mightysociety10’) – en Sadettin Kirmiziyüz (‘somedaymyprincewill.com’). Toch was het in de grote theaterzalen een beetje een mager seizoen. Dat kwam doordat de grote theatergezelschappen de gevolgen van de bezuinigingen afwachtten en daarom veel hernemingen speelden. Dat is op zich niet zo raar. Volgend seizoen zie je dat herstellen. Dan wordt er door veel gezelschappen uitgepakt met grote, monumentale voorstellingen.
Ik maak me meer zorgen over wat er in de regio met de middelgrote theaters gebeurt, nu steeds meer gemeenten op cultuur gaan bezuinigen. Bezoekcijfers worden daardoor leidend bij de samenstelling van het programma. Daardoor laten theaters noodgedwongen steeds minder kwetsbaar aanbod zien, terwijl ik vind dat dat wel hun taak is. Als je die kleinere voorstellingen niet toont, dan kan het publiek ook niet ontdekken hoe interessant dat aanbod is.”

Hoe kan het publiek voor meer soorten voorstellingen gewonnen worden?

“Er valt elk seizoen zoveel goed theater te zien in Nederland. Maar dan moet je wel de weg weten door het aanbod. De meeste bezoekers zijn daarvoor te weinig bekend met het veld. Daarom moet er meer aan publieksvoorlichting gebeuren, vind ik. Daar spelen programmeurs en schouwburgdirecteuren een belangrijke rol in.
Ik vind ook dat onze toneelsterren te anoniem zijn. Het publiek vindt het leuk om de mensen op het toneel te zien die ze ook op televisie graag bewonderen. Daar maken we nog te weinig gebruik van. Acteurs en regisseurs zouden bovendien een veel grotere rol kunnen spelen als opinieleiders in het maatschappelijk debat.
In het verlengde daarvan denk ik, dat er veel publiek gewonnen kan worden met  voorstellingen over onderwerpen die mensen echt aanspreken. Kijk bijvoorbeeld naar zo’n voorstelling over de bouwfraude, ‘De Verleiders’. Daar is een enorm publiek voor.

Welke rol kan het Nederlands Theater Festival spelen in de voorlichting en in de vergroting van het theaterpubliek?

“De selectie door een jury van kenners, zoals we die nu hebben, geeft diepte en scherpte aan het festival. Maar die jury bestaat wel uit beroepskijkers die anders kijken dan het grote publiek.  Om een betere gids te kunnen zijn, gaan we volgend seizoen een en ander veranderen. Er komt ‘bottom-up’-selectie, waarin de jury minder leidend is en die de uitkomst is van het gesprek dat we voeren met publiek, schouwburgdirecteuren, de makers en de jury. Zo hebben we contact met de programmeurs van zestien zeer verschillende theaters in het land die ons een indruk gaan geven van wat hun publiek mooi vond. Collega’s en theatermakers tippen ons wat zij de meest onmisbare voorstellingen vonden. Zo hoop ik dat in de selectie meer een balans ontstaat tussen de breedte van het theateraanbod en diepgang van een juryselectie.
We gaan bovendien de nominaties voor het festival direct bekend maken en niet pas aan het eind van het seizoen. Zo kunnen de gezelschappen al gedurende het seizoen reclame maken met het feit dat ze voor komende Theater Festival op de longlist staan. Hetzelfde geldt voor de acteurs die genomineerd worden voor de theaterprijzen. We moeten als theatersector genereuzer zijn naar het publiek toe. We mogen veel trotser laten zien wat voor moois er te zien is.”

Nederlands Theater Festival nog tot 15 september.

Comments

  1. Het verhaal levert naar ik merk toch wat begrijpelijke verwarring op hier en daar. De VSCD Toneelprijzen (Louis d’Or, Theo d’Or etc.) worden toegekend namens de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. Hier verandert helemaal niets aan. Het festival heeft hier bovendien geen zeggenschap over, maar biedt slechts het platform. Ook het Gala van het Nederlands Theater is een activiteit van de VSCD en Promotie Podiumkunsten en acht jaren geleden om logische redenen aan het festival gekoppeld.

    Wat er wel is veranderd is het feit dat de festivalprogrammering steeds breder wordt dan de juryselectie alleen. Dit jaar werden voorstellingen als Hetty & George, Wie is er bang voor Virginia Woolf?, Small World en Speeldrift aan de juryselectie toegevoegd. In het verleden maakten de Toneel Publieksprijs en de Vlaamse selectie al deel uit van het festivalprogramma.

    Daarnaast gaat het festival een Prijs voor de Regie instellen en worden voortaan de voorstellingen geplaatst op de ‘longlist’ van de jury gaandeweg het seizoen bekend gemaakt.

    Het feit dat de VSCD jury en de festivaljury enige jaren geleden gefuseerd zijn levert mogelijk de verwarring op. Het festival tot slot, heeft de jury gevraagd om vaker en eerder met nominaties voor de Toneelprijzen naar buiten te treden, omdat gezelschappen hier bij de promotie van hun voorstelling profijt van kunnen hebben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.